برابر با قانون مالیاتی تمامی شرکت‎ها‎ موظف به پرداخت مالیات می‎باشند و در صورت سرپیچی از این قانون ملزم به پرداخت جرایم مالیاتی خواهند شد.

 
مقررات مالیاتی

 
برابر با قانون مالیاتی تمامی شرکت‎ها‎ (سهامی خاص و عام، با مسئولیت محدود، تعاونی و …) موظف به پرداخت مالیات می‎باشند  و در صورت سرپیچی از این قانون از تسهیلات، مزایا و معافیت‌های قانونی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده محروم می‎گردند و ملزم به پرداخت جرایم مالیاتی نیز خواهند شد. تعیین مالیات شرکت‎ها‎، پس از ثبت آنها در اداره ثبت شرکتها و اخذ شماره ثبت صورت می‎گیرد.  بر اساس ماده ۱۰۵ قانون مالیات‎های مستقیم، مجموع درآمد شرکت‎ها از فعالیت‎های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلفی در داخل کشور یا خارج از آن بدست می‎آید، بعد از کسر معافیت‌های در نظر گرفته شده، مشمول ۲۵ % مالیات می‎باشند.

 

مالیات بر درآمد شرکتهای تجارتی و غیر تجارتی

 

موسسات غیرتجاری ایرانی که با هدف تقسیم سود و منافع تاسیس نشده اما دارای فعالیت انتفاعی هستند، از کل درآمد مشمول مالیات فعالیت انتفاعی آنها، مالیات با نرخ مذکور اخذ می‎شود.

 

تقسیم بندی شرکتهای تجارتی مشمول مالیات

 

شرکت‎ها‎یی که ۱۰۰% سرمایه آنها به دولت یا شهرداری‎ها‎ تعلق دارد. این شرکتها باید طی ۴ ماه بعد از سال مالی به حوزه مالیاتی مرکزی شرکت مراجعه نموده، ترامه و حساب سود و زیان خود را به حوزه مزبور ارائه و مالیات متعلقه را پرداخت کنند. از کل درآمد مشمول مالیات، به نرخ ۱۰ درصد به عنوان مالیات اخذ می گردد و برای مابقی درآمد با کسر ۱۰ درصد مزبور، مطابق با ماده ١٣١ قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی ٧/٢/١٣٧١، مالیات تعلق می‎گیرد.

 

شرکتهایی که بخشی از سرمایه آنها به شکل مستقیم به دولت یا شهرداری‎ها‎ تعلق دارد به دو دسته تقسیم می‎شوند:

 

اول؛ شرکتهایی که سهام دولتی آنها بیش از ۵٠ درصد باشد که باید ترامه و حساب سود و زیان شرکت را ظرف مدت ۴ ماه پس از پایان سال مالی به حوزه مالیاتی محل مرکزی اصلی شرکت ارائه کنند. مالیات متعلقه ١٠% به نسبت درآمد سهم دولت بوده و بقیه به نرخ ماده ١٣١ قانون مالیاتی محاسبه می‎شود.

 

دوم؛ شرکتهایی که سهام دولتی آنها معادل ۵٠% و یا کمتر باشد که سهم دولت از معافیت مالیاتی برخوردار نیست اما سهم بخش خصوصی مشمول معافیت مالیاتی خواهد بود.

 

مقررات مالیاتی شرکتهای سهامی مختلط و تعاونی

 

بر طبق ماده ۱۳۱ ق.م.م، مالیات بر درآمد در شرکت‎های سهامی مختلط و تعاونی شامل سهم صاحبان سهام بی‎نام، اندوخته سهم صاحبان سهام بانام، شرکای ضامن و اعضای شرکتهای تعاونی، به نسبت سهم هر یک از آنها است و مابقی درآمد مشمول مالیات اعم از سود تقسیم نشده، به نسبت سهم هر یک از آنها خواهد بود


 شرکتهای مشمول مالیات


    تمامی مالکین اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی نسبت به اموال یا املاک خود در داخل کشور طبق مقررات باب دوم قانون مالیاتهای مستقیم، موظف به پرداخت مالیات هستند.

 

    هر شخص حقیقی ایرانی مقیم ایران نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران کسب می‎کند، مشمول مالیات است.

 

    هر شخص حقیقی ایرانی مقیم خارج از کشور، نسبت به تمامی درآمدهایی که در ایران کسب می‎نماید، ملزم به پرداخت مالیات می‎باشد.

 

    هر شخص حقوقی ایرانی نسبت به تمامی درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران بدست می‎آورد، موظف به پرداخت مالیات است.

 

    هر شخص تبعه خارجی نسبت به درآمدهایی که در ایران کسب می‎کند و همچنین نسبت به درآمدهایی که بابت واگذاری امتیازات یا سایر حقوق خود و یا دادن تعلیمات، کمک‎ها‎ی فنی و یا واگذاری فیلم‎ها‎ی سینمایی در ایران بدست می‎آورد، مشمول قانون پرداخت مالیات خواهد بود.


کامپیوتریها مالیات ,مالیاتی ,پرداخت ,مشمول ,نسبت ,درآمد ,پرداخت مالیات ,مشمول مالیات ,درآمد مشمول ,قانون مالیاتی ,دولتی آنها ,درآمد مشمول مالیات ,پرداخت جر منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

بازارروز مرینوس خرید نمونه سوالات تمام مقاطع ابتدایی راهنمایی دبیرستان متوسط مواد دندانپزشکی،خرید مواد دندانپزشکی خاطرات یک خوناشام مهربون rainamusic رزن کالا closed